Potrebujete poradiť ?

0950 651 800

Naposledy pridané položky

Žiadne produkty v košíku.

sauna

Ako sa efektívne ochrániť pred vírusmi? Domáca sauna je riešenie

21. januára 2021

Je čas zimy. Naše záhrady oddychujú pod snehovou prikrývkou a záhradný nábytok čaká zazimovaný na dni, kedy vykukne slnko a teploty začnú stúpať do vyšších hodnôt.

Je čas zimy. Naše záhrady oddychujú pod snehovou prikrývkou a záhradný nábytok čaká zazimovaný na dni, kedy vykukne slnko a teploty začnú stúpať do vyšších hodnôt. No ako potešiť telo aj ducha, keď vonku je relax na záhrade v nedohľadne? Krása zimy zo sebou prináša nové možnosti, ktoré ocení nejeden z nás. Či už vám chýba posedávanie v záhrade, relaxovanie na lehátku alebo vyhrievanie sa na slnku v pohodlí záhradného nábytku, sauna a jej blahodárne účinky vás určite oslovia.

Relaxačné a zdravotné účinky sáun ľudstvo objavilo už v dávnej histórií, v čase doby bronzovej, ešte pred naším letopočtom. Aj keď sauny a ich využitie prechádzali postupným vývinom, účinky na zdravie boli už od začiatku nepopierateľným dôvodom obľuby saunovania.

Niet divu, že pôvod sauny nájdeme v severských krajinách, kde termoterapiu, čiže liečbu teplom, preferujú kvôli prevládajúcemu mrazivému počasiu vo veľkom dodnes. Sauna je neoddeliteľnou súčasťou v každej fínskej domácnosti, pre zdravotné a nepochybne aj relaxačné účinky pobytu v saune. Nájdete ich v domoch ale aj menších bytoch, ako súčasť kúpeľní, samostatné časti domácností, záhradné sauny v tvaroch sudov či saunové záhradné domčeky.

Čoraz viac ľudí zaraďuje saunovanie do svojich pravidelných rituálov. Každí si v opojení sauny dokáže nájsť to čo potrebuje, či už ide o jej zdravotný vplyv, uvoľnenie stresu od každodenného napätia alebo navodenie relaxačných chvíľ. Overené účinky sauny a cenovo dostupné riešenia priniesli sauny už aj do našich domácností, kde postupne nadobúdajú svoje pevné miesto.

Kedy a ako často saunovať?

Ideálnym časom na saunovanie je počas roka najmä jeseň a zima. Vtedy najlepšie sauna zapôsobí ako prevencia ochorení.

Procesu saunovania, vzhľadom na viditeľné výsledky na náš organizmus, by sme sa mali venovať pravidelne. Minimálne sa odporúča saunovať dve hodiny aspoň raz za týždeň.

Žijeme v dobe, kedy je stres každodennou súčasťou našich životov a častokrát si nestíhame nájsť čas na seba, na činnosti, ktoré nás zregenerujú a prinesú nám reštart do ďalších dní. Pre tých, ktorí bojujú s nedostatkom času je preto riešenie domácej sauny, najlepšou alternatívou. Saunovaniu sa môžete venovať kedykoľvek bez ohľadu na otváracie hodiny wellness centra. V zložitej dobe, ktorú aktuálne ovplyvnil vírus COVID-19, kedy nie je možnosť sauny navštevovať, je toto najvhodnejší čas na kúpu vašej súkromnej domácej sauny.

Pre aké účinky sauny sa oplatí mať ju doma?

Pri saunovaní môže vznikať niekoľko otázok ohľadom účinkov sauny či výhod saunovania. Aké účinky má pre nás pobyt v saune? Je saunovanie prospešné len pre telo, alebo dokáže ovplyvniť aj našu psychiku? Čo je vhodné liečiť sa pomocou saunovania?

Saunovanie, ako som už vyššie spomínala, predstavuje liečbu teplom, ktorá účinne pomáha pri liečení širokej škály ťažkostí, či výrazne podporuje váš zdravý životný štýl.

Sauna, pomocník imunitného systému

Pobyt v saune priaznivo pôsobí ako podpora imunitného systému tela. Saunovanie sa považuje aj za prevenciu voči prechladnutiu, chrípke či iným ochoreniam dýchacích ciest. Prehrievanie tela pomáha bojovať voči vírusom, baktériám a roztočom v ľudskom tele. Ďalší veľký plus pre umiestnenie sauny aj do domácnosti, je účinnosť saunovania v boji proti vírusu COVID-19.

Vdychovaním pary, ktorá je typická pre parné sauny, si zvlhčujeme dýchacie cesty a tak dochádza k ich prirodzenému čisteniu. Pôsobením tepla, otvára póry na našom tele, cez ktoré sa škodlivé látky vďaka poteniu odplavujú von.

Saunovanie, liek po fyzickej aktivite

Radi športujete? Je jedno, aký šport vás uchvátil, po každej fyzickej aktivite musíte zregenerovať svaly a dať im to čo potrebujú. Sauna je overeným spôsobom ako odbúrať svalové bolesti, prekrviť tkanivá či odbúrať napätie vo svaloch po ťažkom fyzickom výkone.

Taktiež bolesti kĺbov hlavne v pokročilejšom veku, sa pravidelným saunovaním dokázateľne zmierňujú. Výrazne sa zlepšuje pohyblivosť, znižujú sa zápaly. Takto opäť nájdu starší ľudia radosť v každodenných činnostiach, pri uľavení bolestí.

Saunovaním ku kráse

Pobytom v saune sa telo vystavuje vysokým teplotám. Prirodzene sa na tele otvárajú póry, ktoré sa prečisťujú, z tela odchádzajú škodlivé látky. Zvyšuje sa prekrvenie, pružnosť a vzhľad pokožky tela. Blahodárne proces saunovania pôsobí na kvalitu celej pokožky, pri problémoch s akné, ekzémami, psoriáze či alergických reakciách pokožky. Výrazne sa zlepšuje kvalita pokožky hlavy a následne aj kvalita vlasov.

Pobyt v saune posilňuje srdce

Ak vás trápia problémy s krvným tlakom, pobyt v saune môže byť nápomocný. Keďže sa jedná o kardiovaskulárne ťažkosti, je potrebné najskôr pobyt v saune prediskutovať s lekárom. V prípade takýchto zdravotných ťažkostí, je vhodné si zvoliť menej teplé druhy sáun, napr. infrasaunu Marimex Smart 1000 M, vhodnú aj do bytu. Infrasauny dokážu pozitívne ovplyvniť systolický aj diastolický krvný tlak.

Infrasauna Marimex Popular 7001 XXL

Saunovanie pre relax mysle aj ducha

Pobyt v saune vplýva vďaka vysokým teplotám na prekrvenie celého organizmu, a to v rátane nášho mozgu. Prekrvenie mozgu je podstatný faktor, nie len pre fyzický relax, ale aj pre relax našej duše.

Prekrvenie mozgu ovplyvňuje:

  • lepší spánok,
  • zlepšenie nálady,
  • zmiernenie depresívnych stavov,
  • zníženie mozgových chorôb.

Pri samotnom saunovaní dochádza taktiež k vylučovaniu enforfínov, čiže hormónov šťastia, odstránení stresu, čo predstavuje výrazné pozitíva pre našu psychiku a jej zdravie. Zo sauny si môžete vďaka hudbe a vôňam vyčarovať relaxačné miesto, ktoré vás zbaví napätia a úzkosti.

Musím však spomenúť, že je niekoľko situácií alebo ochorení, kedy saunovanie nie je vhodné. V prípade ochorení, je dobré si saunovanie najskôr prediskutovať s doktorom.

Pre širokú škálu ľudí, či už trpíte vysokým krvným tlakom alebo iným ochorením, je infrasauna na doma často jediným riešením. Veľa užitočných informácií nájdete v článku “Infrasauna na doma. Prečo je infrasauna do bytu najvhodnejším riešením?”

Ako sa saunovať?

Ak chcete, aby vám saunovanie prinieslo čo najväčšie benefity je dobré sa držať overených zásad pred saunovaním, počas pobytu v saune alebo po procedúre. Takto nebudete škodiť svojmu telu, ale naopak plnohodnotne mu pomáhať.

Príprava pred saunovaním

  • Pred saunovaním sa neodporúča jesť. Jednu alebo dve hodiny pred je dobré zjesť iba menšiu porciu jedla. Plný žalúdok preťažuje organizmus, vďaka čomu môže dôjsť ku kolapsu. Určite by ste pred návštevou sauny nemali piť alkohol.
  • Osprchujte sa, očistite telo mydlom a utrite zo seba vodu. Do sauny by ste vždy mali vstupovať suchý.
  • Do sauny vstupujte iba v plachte. Nikdy sa nesaunujte v plavkách! Vyrábajú sa z umelých látok, ktoré pri nahriatí nad 50°C, uvoľňujú škodlivé látky, a to nie len pre vás, ale aj ostatných v okolí.
  • Neodporúča sa saunovať nahý. Môžete si popáliť telo na prehriatych drevených doskách, alebo sa jednoducho stretnúť s infekciou.

Počas saunovania

  • Najskôr je vhodné sa posadiť na najnižší schodík vo vnútri sauny. Môžete na lavičke sedieť alebo ležať.
  • Ak sa saunujete po sediačky hlava sa prehrieva o niečo viac, čiže môže dôjsť k závratom alebo bolestiam hlavy. Pri ležaní sa telo zohrieva rovnomerne. Ak ležíte podložte si mierne hlavu.
  • Dýchajte nosom. Pri dýchaní ústami vystavujete pľúca teplotnému šoku.
  • Po postupnej adaptácií na teplo v saune, sa môžete presunúť na vyšší schodík.
  • Pri pobyte v saune sledujte čas. Saunovane v jednej saune by nemalo prekročiť 20 minút. No závisí to od typu sauny.
  • Ak je teplota pre vás zaťažujúca opustite saunu kedykoľvek. Je dôležité sledovať svoje telo a pocity. Ak ležíte, posaďte sa na chvíľu a až následne sa postavte a opustite saunu.

Po saunovaní

  • Po opustení sauny, sa potrebuje vaše telo schladiť. Vstúpte do bazéna s chladnou vodou, alebo si doprajte studenú sprchu. Telo sa odporúča ochladzovať postupne od dolných končatín smerom nahor.
  • Po saunovaní si dajte pauzu cca 20 minút. Najlepšie si je oddýchnuť v odpočinkovej miestnosti, kde zabalený do deky či plachty v pokoji zrelaxujte.
  • Proces saunovania sa odporúča niekoľkokrát opakovať. Celá doba saunovania by mala byť približne 1,5 – 2 hodiny.
  • Po saunovaní doplňte tekutiny. Veľmi vítané sú ovocné šťavy, čaje a minerálne vody.

Správne vykonané saunovanie spoznáte tak, že sa budete cítiť uvoľnene a príjemne unavení. Po saunovaní sa vyhnite alkoholu, fajčeniu a ťažkým jedlám.

Čo si zapamätať o domácej saune?

Sauna v domácnosti je skvelým riešením hneď z niekoľkých dôvodov:

  • Zabezpečíte si saunovanie kedykoľvek bez ohľadu na cestovanie alebo otváracie hodiny wellness centier.
  • Aj časovo zaneprázdnení členovia domácnosti, si takto jednoducho doprajú pravidelné saunovanie.
  • V čase šíriaceho sa vírusu COVID-19, keď nie je možné navštevovať wellness centrá si zabezpečíte saunovanie v pohodlí vášho domova.
  • Pobyt v saune pomáha v boji proti akýmkoľvek vírusom či prechladnutiu, tým že podporuje váš imunitný systém.
  • Budete mať v domácnosti prírodného liečiteľa, ktorý vám pomôže s viacerými problémami.
  • Vytvoríte si miesto relaxu a oddychu počas celého roka.

Benefity saunovania sú naozaj nenahraditeľné, a preto veríme, že si ich budete vychutnávať pravidelne. Čerpajte liečebné účinky jednoducho pre prospech svojho tela aj mysle v pohodlí vášho domova.

Martina Lacková

Počas dní voľna nepoznám nič lepšie ako leňošenie v záhrade, a preto vám s obľubou pravidelne prinášam články o záhradnom nábytku, dizajne terás či zimných záhrad. Aby ste sa aj vy mohli tešiť zo správnej kúpy záhradného nábytku, rada vám poradím v článkoch na našom blogu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *